SEO : Search Engine Optimization

Google houdt van Responsive Webdesign

Wij weten allemaal dat Google een belangrijke speler is in de zoekmachine wereld. Google heeft dan ook wereldwijd het grootste marktaandeel met 67%. In Nederland is dit zelfs 93%. Alweer een tijd terug in 2012 heeft Pierre Farr (Google Webmasters trend analist) duidelijke richtlijnen en aanbevelingen gedaan voor mobiele zoekmachine optimalisatie (SEO). Lang verhaal kort, Google beveelt Responsive Webdesign aan wanneer dit mogelijk is. En met Google’s reusachtige marktaandeel kan je dit advies moeilijk links laten liggen.

Maar waarom houdt Google van Responsive Webdesign?

Om mee te beginnen is het voor Google efficiënter om één website te indexeren met één website adres. Wanneer een bedrijf een mobiele website en een desktop website heeft, hebben deze vaak een ander website adres. Bijvoorbeeld www.dsbp.nl en m.dsbp.nl. Dit forceert Google om meerdere versies van één website te indexeren.

Een bijkomend nadeel van een mobiele website is het delen van links. Stelt u eens voor dat een bezoeker een mobiele pagina deelt met behulp van social media. Deze bezoeker deelt dan de volgende link: m.dsbp.nl/responsivedesign. Vervolgens wordt deze link door een ander persoon geopend op desktop met een mooi groot scherm die minimaal wordt benut. Het resultaat? Een online ervaring die stukken beter kan, wat mogelijk resulteert in een gebruiker die gelijk weg klikt.

Aansluitend hierop stuiten we gelijk op het belangrijkste punt waarom Google van Responsive Webdesign houdt. Het zorgt voor een betere online ervaring van de gebruiker. Niets is zo belangrijk voor Google om een bezoeker die van haar zoekmachine gebruik maakt naar een zo kwalitatief goed mogelijke website door te linken. Google geeft dan ook strafpunten op vindbaarheid in hun zoekmachine wanneer de website technisch slecht op orde is.

dsbp | webdesign bouwt mooie websites die uitermate goed vindbaar zijn in Google.